Friday, June 12, 2009

"YANG MATI AKAN TERUS MATI..KITE YG HIDUP KENE TERUSKAN HIDUP"


1 JUN 2009,ISNIN

nenda tercinta telah kembali ke rahmatullah pd pukul 4.30 pg disisi suami tercinta..
sungguh sedihh yg amat sgt...tak terkate...

kami sekeluarga agak terkejut......tapi ALLAH s.w.t lebih syg kan die..
kami redha...biarlah die pergi ke dunia yg br...

selama 6 bln mama jage die....agak bersabarr dgn kerenah2 nye..
biaselah org tua...mcm2 ragam....dh jd baby semula bile dh tuaa..

time tue...cume tinggal aku,mama,alice,abby n atuk...
kami cube menelefon sesape yg lebih arif hal2 kematian nie..

tp..malangnye..kul 4 pg...sape je yg nk angkut phone...smua tgh berdengkurr kebau thp telinga pekaknyee...
termsk ayah aku...ces!!emergency nie...die xangkat plak....mrh aku dlm hati...

dlm kul 6pg cmtu..br lah dpt call anak2 arwah..n keluarga terdekat..semua pn agak terkejutt dgn berite itu...dorg terkejut...aku yg kat umahh nie..lagi lahh terkejut thp letrik 100 voltan nye...huh!!

pukul 7 lebih jiran2 mulai membanjiri umahh aku...bace yassin...aku n alice turut membace yassin...
abg2 aku..berusaha keras..time nie...nk cr org mandi jenazah,pengali kubur,beli liang lahat..
ingat mati senang....mati pn kene order n booking mcm2....aku pn x th selama nie..
duit lebih kurang RM1000 jgk abis...nsb ms arwah hidup..die dh get prepare...pesanan die...die x nk gune duit anak die....bile mati nnti....sebak plakk aku dgr...

aku sambung lg cite...
dlm pukul 10 lbh cmtu...operasi memandi kan jenazah...ni 1st time..aku tgk sendiri org mandikan jenazah....alice n akak ipar aku..turut membantu....aku curah kan air di sekitar tubuh kaku nenek yg dicintai....aku sedaya upaya menahan air mate ini...x baik menangis didepan jenazah...

setelah siap smua....bersiap2 utk mengapan jenazah....wah...time nie..aku dh start meleleh2 dah..
xsanggup aku melihat nenek di balut sebegitu....tp inilah hakikat..ini bkn lagi mimpi dlm mainan tdo....

setelah siap mengapan kan jenazah...ahli keluarga...memberi ciuman utk kali terakhir..
seingat aku...nilah kali pertama aku...memberikan ciuman kepada nenek aku...ms kecik2 dulu..
nenek sll cium kami adik beradik.........keji nye aku sebagai cucunye...
dikesempatan ini..aku membisikkan sesuatu ditelinga nenek...ini adalah kate2 terakhirku....

selepas disembhygkan...jenazah diusung ke tanah perkuburan..dekat ngn umah aku jgk..
pesanan arwah...klu die mati...biarlah kebumi di sini jgk...nnti atuk hari2 leh tgk...
betol jgk....klu jauh mcm mn atuk nk tgk...atuk bukannye nmpk sgt mate die...nk jalan jauh2...
bahye jgk....

sampi di tanah berkuburan...smuanye sudah siap dgn rapi..kubur telah digali...
kali pertama aku tgk....depan...cmne org tanam jenazah.....keinsafan terus menyelubungi diri ku...
aku tersedu2 menangis........sampi idung ngn mate akuu merah.....time niela org nk tgk muke aku dlm kesedihan...sll aku senyum n gelak ketawa je....jiran2 aku...smua pndg kearah aku..yg paling agak emosi....

selepas upacara bace Talkin oleh imam..kami pn beredar meninggal kan nenek....
agak sebakk aku..sampai aku hampir pitam......

sampi jer umah..aku terus melelapkan mate...utk melupakan segala peristiwa sedih pada hari iTU...dlm hati,kami smua pasti merindu nenek...terutama family aku....

"YANG MATI AKAN TERUS MATI..KITE YG HIDUP KENE TERUSKAN HIDUP"

No comments:

Post a Comment